oficiální stránky obce

POZOR TOTO JE ARCHIVNÍ WEB. PROVOZ BYL UKONČEN 31.1.2024.

Někdy nehouká sanitka, ale přilétá vrtulník

Přemýšlíte někdy, jak se záchranáři dostanou do těžce přístupného terénu bez cest a silnic? Nebo proč k „obyčejné“ mrtvici letí vrtulník? Letecká záchranná služba je nedílnou součástí zdravotnické záchranné služby. V České republice funguje v současné době deset středisek, odkud vzlétá vrtulník k záchraně života, sídlo liberecké letecké záchranky je na letišti Liberec. 

Vrtulník Kryštof 18 (jméno dostal podle sv. Kryštofa, patrona poutníků, řidičů, letců či leteckých záchranářů, číslo 18 je pořadové číslo vzniku LZS Liberec v tehdejším Československu) zasahuje především na území Libereckého kraje a je provozován pouze ve dne.

Stejně jako záchranáři pozemní, i letečtí jsou řízeni dispečinkem. Ten je podle potřeby vysílá buď k zásahům do nepřístupného terénu nebo k pacientům, kteří vyžadují co nejrychlejší transport do nemocnice. To může být právě příklad oné mozkové mrtvice, kdy je nutné, aby se pacient na ošetření do iktového centra dostal co nejdříve tak, aby byly maximálně sníženy možné následky.

Výzva ke vzletu vždy přichází ze zdravotnického operačního střediska, které vysílá adekvátní pomoc na místo události na základě vyhodnocení informací od volajícího. Již během hovoru s volajícím upozorní operátoři posádku na připravovaný vzlet. Pilot s mechanikem startují motory vrtulníku, poté nastupuje lékař a záchranář s podrobnými informacemi, a během dvou minut odlétají. Na místě zásahu pilot s pomocí celé posádky vybere nejvhodnější místo k přistání. Záchranáři ošetří pacienta a lékař rozhodne o způsobu transportu a směřování do zdravotnického zařízení. V případě transportu pacienta do Krajské nemocnice v Liberci přistává vrtulník na nově vybudovaném heliportu přímo v areálu nemocnice, kde je pacient předán zasahující posádkou vrtulníku přímo ošetřujícímu týmu. 

Při zásazích s využitím podvěsu LZS Liberec úzce spolupracuje s Horskou službou Jizerské hory a Krkonoše. Od roku 2005 létají záchranáři moderním dvoumotorovým vrtulníkem EC 135 T2, který je pro záchranné činnosti využíván po celé Evropě. 

EC 135 T2 je dvoumotorový vrtulník, s cestovní rychlostí asi 230 km/h (maximální 287 km/h). Zdravotnická zástavba vrtulníku je upravena pro tři až čtyři členy posádky a jednoho pacienta. V tomto složení posádky, a s daným zdravotnickým vybavením, je vrtulník schopen letět přibližně 1,5 hodiny, což je to zhruba cesta do Prahy a zpět s rezervou pro další zásah v Libereckém kraji.